Voor- en achterpaneel koplopertrein



In opdracht van NedTrain heeft NPSP 'just-in-time' een grote serie hoogwaardige en betrouwbare producten gerealiseerd. De neuzen van de koplopertrein werden gemaakt van composietmateriaal, dat lichter en goedkoper is dan de voorheen deels stalen neuzen. Ontwerp en productietechniek zorgen voor besparingen in installatiekosten, energieverbruik, CO2-uitstoot en onderhoud. De bevestigingspunten zijn in de mal opgenomen, waardoor de toleranties op de verbindingen wordt gewaarborgd. Behalve sterk en stijf is de nieuwe neus bestand tegen alle weersinvloeden. Doordat wordt gewerkt met meerder mallen, kunnen meerdere panelen tegelijk worden gerealiseerd.
Voor de 25 jaar oude Intercity's van de Nederlandse Spoorwegen was de tijd in 2010 rijp om opgeknapt te worden. De 285 koplopertreinen hadden een voor- en achterneus met twee deuren waar de passagiers van het ene deel naar het andere konden lopen tijdens het rijden van de trein. De deuren faalden echter steeds vaker bij het koppelen van treinen en ook hielden de reizigers er niet van om door de smalle gang te gaan bij het verplaatsen van het ene deel naar het andere. Dus werd er besloten dat de twee stalen deuren moesten worden vervangen. Maar waardoor? Samen met de engineering afdeling van NedTrain (Nederlandse Spoorwegen) ontwikkelde NPSP een hoogwaardig, betrouwbaar, zeer licht dubbelgekromd sandwich composiet voor- en achterpaneel, dat aan alle technische vereisten voldeed. De ontwikkeling resulteerde in een grote energiebesparing, doordat ze zo licht waren. En deze ontwikkeling gebeurde binnen een strakke deadline.
Daarnaast werden sterkte, stijfheid en slagvastheid geoptimaliseerd. Voor de productie begonnen zijn de elementen uitvoerig getest in Oostenrijk. DSM Resins adviseerde over welke hars moet worden gebruikt om het fysieke te vervullen; eigenschappen in combinatie met het VA-RTM-productieproces. Airborne-composieten deden een deel van de product engineering. 3M heeft de speciale folie ontwikkeld die is gebruikt in plaats van de milieuonvriendelijke spray paint methoden.
Het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken heeft de ontwikkeling ondersteund via Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland.
De 5 concrete innovaties:
1. Door het lagere gewicht van de panelen (1000 kg per trein) is het stroomverbruik met name voor het optrekken lager. De Nederlandse Spoorwegen hebben berekend dat per kg lichter de trein 5 kWh minder energie per jaar verbruikt. Dit betekent per trein een besparing van 5 MWh aan elektriciteit en dus een besparing van 500 euro aan elektriciteitskosten per trein per jaar.
2. 1 kWh elektriciteit is vergelijkbaar met een uitstoot van 0,5 kg CO2. Dit betekent dat elke trein 0,5 ton CO2 minder uitstoot per jaar.
3. Gebruik van milieuvriendelijke VA-RTM-productietechniek., die resulteert in een lage styreen uitstoot.
4. In plaats van gespoten te worden, met een hoge uitstoot van oplosmiddelen, besloot NedTrain over te stappen naar innovatieve 3M-folies.
5. De logische vervolgstap is het gebruik van natuurlijke vezels. Hiervoor is een prototype onthuld door de toenmalig minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, Jacqueline Cramer.
Voor dit project is NPSP samen met NedTrain genomineerd voor de duurzaamheidsprijs van de International Union of Railways.

Partners